Programmering 1 är ett helt nyskrivet digitalt läromedel för gymnasiet. Det omfattar det centrala innehållet i kursplanen för programmering enligt Gy 11. Läromedlet är uppbyggt med text, uppgifter och videogenomgångar, där eleverna kan följa hur programmeringen går till. Själva läromedlet är språkneutralt, men samtliga videogenomgångar är i C#.

Digilär Programmering för gymnasiet
Läs mer och beställ
Digilär AB
Läromedelsegenskaper
- Läromedlet går helt att styra med fingrarna på en pekskärm.
- Läromedlet går helt att styra med mus.
- Det går att reglera hastigheten i övningarna.
- Det går att stänga av och sätta på uppläsning och ljud.
- Det går att välja layout.
- Det går att välja och välja bort textmedföljning.
- Det går att välja vilket innehåll som ska visas.
- Det går att få större delen av texten uppläst av läromedlets talsyntes.
- Det går att reglera hastigheten på uppläsningen.
- Textmedföljning finns; det går att lyssna på texten och samtidigt följa med i den markerade texten på skärmen.
- Begränsad mängd text på varje uppslag.
- I texten förekommer det praktiska exempel för att förtydliga den fakta som avhandlas.
- I texten förmedlas information i korta sekvenser.
- Rubrikerna beskriver avsnittets innehåll.
- Svåra ord blir förklarade löpande i texten.
- Fraseringen/radbrytningen är genomtänkt i texten.
- I läromedlet förekommer det inga/sparsamt med dekorationsbilder.
- I texten finns få och läsbara typsnitt i större storlek.
- Illustrationerna är konsekvent placerade på varje sida/uppslag.
- Illustrationerna/bilderna är åldersneutrala.
- Sidorna innehåller ett fåtal tydliga komponenter i konsekvent ordning t.ex. rubrik, text, bild.
- Texten i läromedlet står i en spalt.
- Texten är indelad i tydliga stycken.
- Större delen av texten i läromedlet är lagrad som text och därmed kopierbar.
Förlagets beskrivning