Använd kategorier för att filtrera din sökning

Tecken som stöd

Verksamheten ska anpassas till alla barn i förskolan. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra ska få detta stöd utformat med hänsyn till egna behov och förutsättningar så att de utvecklas så långt som möjligt.
Tecknar.

Barnen ska få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter. Detta förhållningssätt förutsätter att olika språk- och kunskapsformer och olika sätt att lära balanseras och bildar en helhet.

Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkiga världen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

  • Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra
  • Utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.

                                                                                                               Ur Lpfö 98 rev. 2010

Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK)
TAKK är en metod att stödja kommunikation. TAKK är inte detsamma som svenska teckenspråket, men bygger på dess tecken. Tecknen används tillsammans med tal, som stöd vid språkutveckling och på den nivå där eleven befinner sig. Det underlättar språkförståelse och lärande men även som ersättning för talat språk.

TAKK är ett kommunikationssätt för hörande personer med försenad eller avvikande språkutveckling. TAKK används ofta av och till hörande personer med utvecklingsstörning. Andra målgrupper är elever med tal- och språkstörningar, elever med invandrarbakgrund och elever med hörselnedsättning.

Behov av teckenstöd kan vara övergående, innan eleven utvecklat talat språk men bör användas som förståelsestöd längre tid.                                                       

Ritade tecken är främst avsedda för pedagoger i verksamheter där man använder TAKK, samt för föräldrar.

Exempel på pedagogiskt material för barn

Senast ändrad: 2019-05-16