Använd kategorier för att filtrera din sökning

Svenska som andraspråk

Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.
Ett uppslag i en bok. På vänster sida finns fyra bilder med de olika årstiderna illustrerade. På höger sida finns ett antal frågor.

Bilden ovan är hämtad ur "Språkkraft - svenska för nyanlända" från Gleerups.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, uttal, ord och begrepp samt om hur språkbruk varierar beroende på sociala sammanhang och medier. På så sätt ska undervisningen bidra till att stärka elevernas medvetenhet om och tilltro till den egna språkliga och kommunikativa förmågan. Undervisningen ska också bidra till att eleverna får förståelse för att sättet man kommunicerar på kan få konsekvenser för andra människor. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket.

Ur det centrala innehållet för Svenska som andraspråk åk 1-3

Läsa och skriva

  • Sambandet mellan ljud och bokstav

 Berättande texter och sakprosatexter

  • Berättande texter och poetiska texter för barn. Texter i form av rim och ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.

                                                                                                                                        Ur Lgr11

Exempel på läromedel