Vad gör en text lättläst?

Här följer exempel på vad det kan innebära när ett läromedel är uppmärkt med lättläst i den här söktjänsten.

Innehåll

  • Texten har ett personligt tilltal.
  • Texten har en tydlig författarröst.
  • Innehållet har en tydlig ordningsföljd, röd tråd, kronologi.
  • I texten förmedlas information i korta sekvenser.
  • Underförstådd information förekommer sparsamt i texten.
  • Orsakssamband framgår och förklaras tydligt i texten.
  • I texten förekommer det praktiska exempel för att förtydliga den fakta som avhandlas.
  • Texten innehåller korta summeringar efter ett avsnitt.
  • Rubrikerna beskriver avsnittets innehåll.
  • Siffrors betydelse (vad de innebär/står för) blir förklarade i texten.

Språklig uppbyggnad

  • Begränsad mängd text på varje uppslag.
  • Texten har omväxlande långa och korta meningar som ger en god läsrytm.
  • Texten innehåller ord som får meningarna att hänga ihop (satskonnektorer)
  • Meningarna är skrivna i rak ordföljd.
  • Inskjutna bisatser förekommer sparsamt i texten.
  • Passiv form förekommer sparsamt i texten.
  • Svåra ord förekommer sparsamt i texten.
  • Texten innehåller vanliga och ofta förekommande (högfrekventa) ord.
  • Svåra ord blir förklarade löpande i texten.
  • Texten innehåller få abstrakta begrepp.
  • Fasta uttryck och metaforer förekommer sparsamt i texten.

Bilder

  • Bilderna i läromedlet säger samma sak som texten.
  • Det finns förklarande bildtexter till bilder och illustrationer.

Maja köper popcorn. Milo köper läsk.

Maja köper popcorn. Milo köper läsk. .

Bra att veta

Beskrivningarna bygger dels på riktlinjer från Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, och dels på det som står i boken Vad är lättläst? (utgick 2020) från SPSM.

 

Senast ändrad: 2022-03-15