Rörelsenedsättning och läromedel
De pedagogiska konsekvenserna av en rörelsenedsättning kan se olika ut trots att funktionsnedsättningen är densamma hos två individer. Det är därför svårt att säga exakt vilka läromedel som fungerar för enskilda individer. Läromedel i digital form kan underlätta för barn, elever och vuxenstuderande med rörelsenedsättning.
Digital form
Digitala läromedel ger goda möjligheter att arbeta med stöd av både ljud och bild och underlättar de motoriska momenten. Det är också viktigt för eleverna att kunna navigera i läromedlet med alternativa styrsätt.
Det är bra med inlästa texter som har textmedföljning, det vill säga där man kan lyssna och samtidigt följa med i markerad text. Elever kan behöva lyssna i olika hastigheter.
Göra egna inställningar
Individuella inställningar, att exempelvis kunna förstora och välja bakgrundsfärg underlättar för många elever. Ordprediktion som föreslår ord medan man skriver kan innebära att arbetet förenklas i samband med olika övningsuppgifter. För en del elever kan tillgång till bilder som komplement till text vara till hjälp.
Digitala lärverktyg
Att använda digitala lärverktyg, till exempel talsyntes eller rättstavningsprogram, är bra för många elever. Det bör vara möjligt att använda talsyntes även vid inskrivning av text. Läromedel med uppgifter som kan utföras och sparas direkt i datorn ökar självständigheten.
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)
Ibland är rörelsenedsättning också kombinerat med andra funktionsnedsättningar. För elever där det finns utmaningar i att uttrycka sig och att bli förstådd verbalt kan alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) vara ett stöd. AKK kan användas tillsammans med talat språk eller helt ersätta talat språk.
Lättlästa texter och tydlig layout
En del elever behöver läromedel där texterna är lättlästa, det vill säga korta texter som i olika grad är kognitivt anpassade. Det kan även vara viktigt med en tydlig layout, där exempelvis bilderna är placerade så att de förstärker textens innehåll. Detta gäller såväl i tryckta läromedel som i digitala.
Samtala med din elev om vad som passar bäst.