Förlagets beskrivning

Enligt Lgr 22 och kursplanen i NO ska eleverna arbeta med några av människans organ, deras namn och översiktliga funktion, människans upplevelser av ljus, ljud, värme, smak och doft med hjälp av olika sinnen, betydelsen av kost, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra, några berättelser om hur naturvetenskaplig kunskap vuxit fram, samt enkla observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningar med ord, bilder och digitala verktyg.

I Människokroppen får eleverna läsa om kroppen och om hur den fungerar. Eleverna får lära sig namn på människokroppens olika delar. De får läsa om kroppens celler, hjärnan och nervsystemet, huden, håret och tänderna, skelettet, lederna och musklerna, hjärtat och blodomloppet, lungorna och andningen, magsäcken, tarmarna och matens väg genom kroppen. Eleverna får även ta del av vad kroppen behöver för att må bra när det gäller mat, sömn och motion.

Med hjälp av olika försök och tester får eleverna undersöka hur muskler och leder fungerar. De får även ta reda på hur blodomloppet och andningen påverkas av rörelse och fysisk aktivitet. I andra undersökningar får eleverna utforska och uppleva hur våra sinnen - syn, hörsel, känsel, lukt och smak - hjälper oss att tolka omvärlden.