Vad gör en text lättläst?
Här följer exempel på vad det kan innebära när ett läromedel är uppmärkt med lättläst i den här söktjänsten.
Innehåll
- Texten har ett personligt tilltal.
- Texten har en tydlig författarröst.
- Innehållet har en tydlig ordningsföljd, röd tråd, kronologi.
- I texten förmedlas information i korta sekvenser.
- Underförstådd information förekommer sparsamt i texten.
- Orsakssamband framgår och förklaras tydligt i texten.
- I texten förekommer det praktiska exempel för att förtydliga den fakta som avhandlas.
- Texten innehåller korta summeringar efter ett avsnitt.
- Rubrikerna beskriver avsnittets innehåll.
- Siffrors betydelse (vad de innebär/står för) blir förklarade i texten.
Språklig uppbyggnad
- Begränsad mängd text på varje uppslag.
- Texten har omväxlande långa och korta meningar som ger en god läsrytm.
- Texten innehåller ord som får meningarna att hänga ihop (satskonnektorer)
- Meningarna är skrivna i rak ordföljd.
- Inskjutna bisatser förekommer sparsamt i texten.
- Passiv form förekommer sparsamt i texten.
- Svåra ord förekommer sparsamt i texten.
- Texten innehåller vanliga och ofta förekommande (högfrekventa) ord.
- Svåra ord blir förklarade löpande i texten.
- Texten innehåller få abstrakta begrepp.
- Fasta uttryck och metaforer förekommer sparsamt i texten.
Bilder
- Bilderna i läromedlet säger samma sak som texten.
- Det finns förklarande bildtexter till bilder och illustrationer.
Maja köper popcorn. Milo köper läsk. .
Bra att veta
Beskrivningarna bygger dels på riktlinjer från Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, och dels på det som står i boken Vad är lättläst? (utgick 2020) från SPSM.
Senast ändrad: 2022-03-15