Synnedsättning eller blindhet och läromedel
Elever med synnedsättning eller blindhet har olika läromedelsbehov. I tryckta läromedel är det viktigt för elever som läser visuellt att det är tydliga kontraster och tydlig layout för att underlätta läsningen av text och bild. Eleverna kan också ha behov av att läromedel finns tillgängliga i digitala format för att exempelvis kunna göra individuella inställningar, det vill säga förstora, ändra bakgrundsfärg och kontrast. För många är det viktigt att datorn går att styra från tangentbordet och inte bara med muspekare. Det bör gå att navigera i läromedlet med tangentbord och skärmläsningsprogram.
Lyssna på texter
Texter som ska vara åtkomliga för skärmläsningsprogram och för att kunna läsas med punktskriftsskärm behöver vara lagrade som text och inte som bild. Korrekt lagrade texter gör det möjligt att lyssna på innehållet. För många elever är det bra om man även kan anpassa hastigheten på uppläsningen.
E-böcker finns i olika format. Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) producerar e-böcker i till exempel Textview- och HTML-format. För att lyssna på eller läsa en e-bok krävs ett läsprogram på datorn eller den enhet som används. I många fall följer läsprogram med vid inköpet av e-boken. De kan också köpas eller laddas ned kostnadsfritt från internet. Olika läsprogram passar olika e-boksformat.
Punktskrift
Elever med svår synnedsättning eller blindhet har behov av anpassade läromedel, antingen i tryckt punktskrift eller i ett digitalt format som kan läsas med hjälp av en punktskriftsskärm eller ett skärmläsningsprogram. Skärmläsningsprogrammet läser av informationen, hjälper till vid navigering på bildskärmen och presenterar den antingen som syntetiskt tal eller som text i punktskrift på en punktskriftsskärm.
Elever som läser punktskrift kan i vissa ämnen föredra att ha läroboken i tryckt punktskrift som ett komplement till den digitala boken i Textview. Nybörjarläsaren börjar dock alltid att läsa tryckt punktskrift.
Alternativ bildpresentation och sensoriskt material
Det behövs läromedel med pedagogiska anpassningar och bildbeskrivningar för att göra innehållet mer tillgängligt. Detta innebär att uppgifter och bilder har omarbetats till text eller till taktila bilder. De omarbetade uppgifterna har samma pedagogiska innebörd som uppgifterna i originalboken och det bidrar till att eleverna kan arbeta lika självständigt som övriga klasskamrater. Läromedel i matematik, geografi och naturvetenskapliga ämnen har ofta svällpappersbilder som avläses taktilt. Dessa taktila bilder kan underlätta inlärningen. Ett sensoriskt läromedel är utformat så att innehållet helt eller till största delen kan tolkas via olika sinnen.
Samtala med din elev om vad som passar bäst.