Språkstörning och läromedel
Vid språkstörning kan eleverna behöva läromedel med en ren, avskalad layout med tydlig struktur. Även lättlästa korta texter kan underlätta inlärningen. Läromedel som har en långsam progression, vilket innebär ett flertal övningar på varje nivå och med en långsam stegring av svårighetsgraden kan vara till hjälp för en del elever.
Elever med språkstörning behöver stöd att förstå och tolka både muntlig och skriftlig information. De kan också behöva stöd i att uttrycka sig språkligt.
Lättlästa texter och tydlig layout
Förförståelse är viktigt, det vill säga att förstå ord och begrepp innan man börjar arbeta med en text. Lättlästa texter och läromedel som har en tydlig struktur och layout som är anpassad för eleven kan vara till hjälp. Texter kan också behöva visualiseras i form av bilder, tecken eller symboler.
Digitala lärverktyg
Att använda digitala lärverktyg, exempelvis stavningsprogram, talsyntes eller tal-till-text, kan underlätta. Använd någon form av visuellt stöd när du samtalar med din elev om vad som passar bäst.