Döv eller nedsatt hörsel och läromedel

Barn och elever som är döva eller har hörselnedsättning behöver ett tillgängligt språk att kommunicera med. Det vill säga teckenspråk eller ett talat språk. Lärmiljön behöver anpassas för att skapa förutsättningar för en god visuell och auditiv miljö och tillgång till fungerande hörteknik.

Teckenspråk

Döva barn och elever som har teckenspråk som sitt förstaspråk har ett behov av läromedel på teckenspråk i olika ämnen även i ämnet teckenspråk. De som inte har teckenspråk som förstaspråk kan behöva läromedel på teckenspråk i olika ämnen även i ämnet teckenspråk. Läromedel som används för att jämföra teckenspråk och svenska behövs också.

Text som stöd

I ämnen där det är vanligt med hörövningar, bland annat engelska och moderna språk, bör hörövningen också finnas i text så att eleven kan få stöd när hon eller han lyssnar på ljudet. Om man använder digitala läromedel ska uppläst information också finnas i text och effektljud ska visualiseras.
Om man använder film i undervisningen ska filmen vara textad och det underlättar om man kan se ansiktet på den som pratar.

Fler hjälpsamma läromedelsegenskaper

För en del barn och elever med hörselnedsättning kan lättlästa läromedel och läromedel som har tydlig layout vara bra. Inspelad text finns i vissa läromedel och kan vara till hjälp. 

Samtala med din elev om vad som passar bäst.

Senast ändrad: 2025-05-14

Har du frågor om läromedel och specialpedagogik?

Vill du ha specialpedagogiskt stöd?