Egenskaper och exempelmeningar

Alternativ bildpresentation

Bilderna i läromedlet beskrivs med ljud.

Bilderna i läromedlet beskrivs med text.

Läromedlet har syntolkning.

Läromedlet är syntolkat.

Filmerna i läromedlet är syntolkade.

Taktila bilder finns i läromedlet.

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)

Läromedel med Bliss.

Läromedel med Pictogram.

Läromedel med ritade tecken.

Läromedel med tecken som AKK (TAKK).

Läromedel med Widgit.

Läromedel med… (fyll i övriga symbolstöd, t.ex. PCS)

Alternativa styrsätt

Läromedlet går helt att styra med mus.

Läromedlet går till största delen att styra med mus.

Läromedlet går helt att styra med tangentbord.

Läromedlet går till största delen att styra med tangentbord.

Läromedlet går helt att styra med fingrarna på en pekskärm.

Läromedlet går helt att styra med en eller två kontakter.

Läromedlet går till största delen att styra med en eller två kontakter.

Läromedlet fungerar helt med kontaktstyrning.

Läromedlet fungerar till största delen med kontaktstyrning.

Läromedlet går att styra helt med ögonstyrning.

Läromedlet går till största delen att styra med ögonstyrning.

Individuella inställningar

Det går att reglera hastigheten i övningarna.

Det går att stänga av och sätta på uppläsning och ljud.

Det går att välja layout.

Det går att välja och välja bort textmedföljning.

Det går att välja vilket innehåll som ska visas.

När det gäller film:

Det går att välja om filmens ljud ska vara på eller av.

Det går att välja om filmens text ska vara på eller av.

Inspelad text

Det går att få hela texten uppläst av läromedlets talsyntes.

Det går att få större delen av texten uppläst av läromedlets talsyntes.

Det går att få hela texten uppläst med mänsklig röst.

Det går att få större delen av texten uppläst med mänsklig röst.

Textmedföljning finns; det går att lyssna på texten och samtidigt följa med i den markerade texten på skärmen.

Det går att reglera hastigheten på uppläsningen.

Det finns talande instruktioner i läromedlet.

Det går att få funktioner i läromedlet upplästa.

Långsam progression

Innehåll på text eller uppgifter ökar (långsamt) i svårighetsgrad.

Det finns många övningar på samma moment.

Det finns många uppgifter inom samma område.

Det finns flera texter med samma innehåll.

Lättläst

Uppbyggnad:

Begränsad mängd text på varje uppslag.

Texten har omväxlande långa och korta meningar som ger en god läsrytm.

Texten innehåller ord som får meningarna att hänga ihop (satskonnektorer).

Språk:

Meningarna är skrivna i rak ordföljd.

Inskjutna bisatser förekommer sparsamt i texten.

Passiv form förekommer sparsamt i texten.

Svåra ord blir förklarade löpande i texten.

Svåra ord förekommer sparsamt i texten.

Texten innehåller vanliga och ofta förekommande (högfrekventa) ord.

Texten innehåller få abstrakta begrepp.

Fasta uttryck och metaforer förekommer sparsamt i texten.

Innehåll:

Texten har ett personligt tilltal.

Texten har en tydlig författarröst.

Innehållet har en tydlig ordningsföljd, röd tråd, kronologi.

I texten förekommer det praktiska exempel för att förtydliga den fakta som avhandlas.

I texten förmedlas information i korta sekvenser.

Underförstådd information förekommer sparsamt i texten.

Orsakssamband framgår och förklaras tydligt i texten.

Texten innehåller korta summeringar efter ett avsnitt.

Rubrikerna beskriver avsnittets innehåll.

Siffrors betydelse (vad de innebär/står för) blir förklarade i texten.

Bilder:

Bilderna i läromedlet säger samma sak som texten.

Det finns förklarande bildtexter till bilder och illustrationer.

Talat språk i film:

Det talade språket, i exempelvis film, är språkligt anpassat.

Sensorisk

Innehållet kan tolkas via olika sinnen (t.ex. via känseln, hörseln…).

Läromedlet består av bilder som kan uppfattas och tolkas med känseln, t.ex. taktila bilder.

Läromedlet ger eleven en konkret upplevelse av olika begrepp (som stor/liten, mjuk/hård).

Läromedlet ger eleven en konkret upplevelse av olika företeelser (tid, längd etc.).

Läromedlet ger eleven möjlighet att uppleva olika egenskaper som storlek, tyngd,
form, färg, känsel, ljud, temperatur och/eller vikt.

Teckenspråk

Läromedlet är på svenskt teckenspråk.

Det finns svenskt tal i läromedlet.

Läromedlet är på amerikanskt och svenskt teckenspråk.

Läromedlet är på …(annat teckenspråk).

Det finns…(annat talat språk) i läromedlet.

Textad film

Läromedlet har svensk text.

Läromedlet har engelsk text.

Läromedlet har (annat språk) text.

Filmen i läromedlet är textad.

Filmerna i läromedlet är textade.

Tryckt punktskrift

Läromedel med tryckt punktskrift.

Tydlig layout

Uppbyggnad:

Sidorna innehåller ett fåtal tydliga komponenter i konsekvent ordning t.ex. rubrik, text, bild.

Fraseringen/radbrytningen är genomtänkt i texten.

Texten i läromedlet står i en spalt.

Texten är indelad i tydliga stycken.

I texten finns få och läsbara typsnitt i större storlek.

Raderna är inte för långa i texten (max 50-55 nedslag).

Färgkodning förtydligar områden/innehåll/register/innehållsförteckning.

Illustrationer/bilder:

Illustrationerna är konsekvent placerade på varje sida/uppslag.

Illustrationerna/bilderna är åldersneutrala.

Bilderna/illustrationerna är placerade så att de förstärker textens innehåll.

I läromedlet förekommer det inga/sparsamt med dekorationsbilder.

Tydlig layout i film:

Strukturen i filmen har ett tydligt visuellt upplägg.

Strukturen i filmen är tydlig.

Åtkomlig text

Hela texten i läromedlet är lagrad som text och därmed kopierbar.

Större delen av texten i läromedlet är lagrad som text och därmed kopierbar.

Det går att få hela texten uppläst med ett talsyntesprogram.

Det går att få större delen av texten uppläst med talsyntesprogram.

Det går att få hela texten uppläst med ett skärmläsningsprogram.

Det går att få större delen av texten uppläst med ett skärmläsningsprogram.

Det går att få hela texten överförd till punktskrift på en punktskriftsskärm.

Det går att få större delen av texten överförd till punktskrift på en punktskriftsskärm.

Senast ändrad: 2022-10-04