Förlagets beskrivning

ABC-klubben för åk 1 - Den magiska kulan

Sammanhållen läsupplevelse för hela klassen
I ABC-klubben för åk 1 finns det tre läseböcker Den magiska kulan A, B och C. Alla tre innehåller samma berättelse men på tre svårighetsnivåer, vilket ger en sammanhållen läsupplevelse för hela klassen! (Läseböckerna finns även som digitalböcker - läs mer här.)  Berättelsen är skriven av Mats Wänblad, som har lång erfarenhet av vad barn går igång på i berättelser.

Arbetsboken klassrumsbeprövad metodik som fungerar
Arbetsboken är skriven av verksamma pedagoger med lång yrkeserfarenhet. De har sett till att arbetsboken verkligen fungerar i klassrumsverkligheten! Boken innehåller varierade läs- och skrivuppgifter till varje bokstav. Här tränar eleven på att höra bokstavsljuden, skriva bokstavsformerna, hitta ordbilder och läsa ord och meningar. Arbetsboken finns också som digitalbok för interaktiv skrivtavla, samt som digitalbok med intalat ljud föreleven. Läs mer om digitalböcker här.

Läxbok
Läxboken gör det lätt för föräldrarna att hjälpa till med lästräningen och där finns också skrivuppgifter om innehållet i texten att besvara hemma.

ABC-klubben står på vetenskaplig grund
I lärarhandledningen presenterar professor Ingvar Lundberg den vetenskapliga grunden till metodiken i ABC-klubben.
Boken innehåller också en lättanvänd handledning till arbetet med läsebokens texter och uppgifterna i arbetsboken. Sist i lärarhandledningen finns en bildbank, diagnoser och sidor med kopieringsunderlag.

Det här är den magiska berättelsen!
Läseboken Den magiska kulan handlar om vännerna Asta, Bea och Cesar. Tillsammans äger de en magisk kula som kan göra varje önskning till verklighet. Kulan fick de av en mystisk dam som Asta träffade i ett ödehus. Barnen testar kulan på olika sätt och den visar sig fungera den är verkligen magisk! De fantisera om allt de kanfå. Men kulan ger dem inte bara lycka den för med sig problem också. När det visar sig att alla behöver kulan samtidigt, stjäl Asta kulan och barnens vänskap sätts på prov. Plötsligt är både kulan och damen försvunna, just när kulans kraft verkligen behövs för att undvika en katastrof. Vågar barnen ta tag i saken själva, utan kulan?

 

ABC-klubben för åk 2 Diamantjakten
I ABC-klubben för åk 2 finns det två läseböcker Diamantjakten A och B. Båda böckerna innehåller samma berättelse, men A-boken har inte lika mycket text som B-boken. I enlighet med Lgr 11 får barnen utöver den skönlitterära texten även möta andra typer av texter; som dagbok, brev, instruktionstext och tidningsartikel. Läseböckerna finns även som digitala böcker med intalat ljud, läs mer här.


Arbetsboken
I arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Arbetet utgår från texten i läseböckerna. Den gemensamma läsupplevelsen lockar till diskussioner och därefter arbetar eleverna både enskilt och i grupp. Till texterna finns läsförståelse- och skrivuppgifter där barnen bl.a. tränar att själv skriva de typer av texter de mött i läseboken. Inom de första språkläremomenten övas alfabetet, stavning, ordbildning, meningsbyggnad m.m.

Läxboken
Till varje kapitel i läseboken finns en sida i läxboken. Eleven utvärderar sin läsning och föräldern återkopplar. Därefter följer uppgifter om innehållet i texten att lösa hemma. Boken gör det lätt för föräldrarna att hjälpa till med lästräningen. Längst bak i läxboken finns plats för att dokumentera andra böcker som barnet läst under året.

Lärarhandledningen
Lärarhandledningen inleds med en artikel om läsförståelse skriven av Barbro Westlund. Därefter följer en lättanvänd handledning med metodiska tips till kapitlen i läseböckerna och arbetsboken. Lärarhandledningen avslutas med kopieringsunderlag som bl.a. innehåller arbetsblad som förenklar individualiseringen i klassrummet. 


Det här är berättelsen!
ABC-klubben, med barnen Asta, Bea och Cesar, kastas nu in i ett nytt spännande äventyr. Läraren Olle har i tvåan hittat på ett spännande projekt där en nalle ska skickas ut i världen med lapp runt halsen: Skriv tillbaka till klassen om vad nallen varit med om. Bea, som just kommit tillbaka från en utlandsresa, bestämmer sig för att skänka en av sina nallar till projektet och nallen placeras utanför skolgrinden. För sent får Bea veta att mamma har gömt mormors diamantring inne i just den nallen. Hon hade velat lura eventuella inbrottstjuvar under tiden de var borta. En jakt efter diamanten börjar. Regelbundet får ABC-klubben livstecken från nallen, men de ligger ständigt ett steg efter.

 

ABC-klubben för åk 3 Nyckeln till skatten

Läseboken finns i två versioner. Båda böckerna innehåller samma berättelse, men A-boken har inte lika mycket text som B-boken. Alla kapitel börjar och slutar på samma sidor i de båda versionerna.Här kan du läsa första kapitlet i respektive bok!

I enlighet med Lgr 11 får barnen utöver den skönlitterära texten även möta andra typer av texter; som instruktionstext, faktatext och poesi. Läseböckerna finns även som digitala böcker med intalat ljud, läs mer här.

Arbetsboken
I arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Arbetet utgår från texten i läseböckerna. Den gemensamma läsupplevelsen lockar till diskussioner och därefter arbetar eleverna

både enskilt och i grupp. Till texterna finns läsförståelse- och skrivuppgifter där barnen bl.a. tränar olika läsförståelsestrategier. Inom språkläremomenten övas stavning, ordbildning, meningsbyggnad m.m. Arbetsboken är vändbar med två framsidor. Bakifrån finns en skrivarskola där barnen tränar att själv skriva de typer av texter de mött i läseboken.

 

ABC-klubben för förskoleklass - ger barnen fler vägar till läsning
Högläsningsboken Lyckostjärnan är skriven av barn- och ungdomsförfattaren Mats Wänblad. Den består av tolv berättelser hämtade från samma värld som läseböckerna för åk 1-3. Berättelserna är kloka, underfundiga och varma och lämnar medvetet plats för samtal anpassade för förskoleklassen. Till varje berättelse finns en stor samtalsbild för det språkutvecklande samtalet i gruppen. Samtalsbilderna finns även att tillgå digitalt för visning på interaktiv skrivtavla eller projektor. Ni abonnerar på de digitala bilderna under ett år.


Klassrumsbeprövad metodik som fungerar
I elevens arbetsbok skriven av förskolläraren Maria Rydkvist arbetar barnet med uppgifter som knyter an till högläsningsberättelsen och samtalet i klassen. Här finns även övningar som tränar och utvecklar elevernas ordförråd, finmotorik, begreppsbildning med mera. Arbetsboken är vändbar med två framsidor. Bakifrån presenteras bokstäverna i alfabetisk ordning.


ABC-klubben står på vetenskaplig grund
Lärarhandledningen inleds med en artikel av språkpedagog Anna Strid om läs- och skrivstimulerande arbetssätt för förskoleklassen. Boken innehåller också en lättanvänd handledning till arbetet med högläsningsboken, samtalsbilderna och uppgifterna i arbetsboken.