Förlagets beskrivning

Enligt Lgr 22 och kursplanen i NO ska eleverna arbeta med årstidsväxlingar i naturen, några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider, djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas, samt namn på några vanligt förekommande arter, enkla näringskedjor, samband och kretslopp i naturen. Dessutom ska eleverna läsa om några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov, samt hur de har förändrats över tid.

I Stora läs och lär - Blommor och träd i Sverige får de elever, som kommit lite längre i sin läsutveckling möta 25 sakprosatexter om svenska blommor och träd i naturen. Här finns texter om Al, Alm, Ask, Asp, Björk, Blåklocka, Blåsippa, Bok, Ek, En, Gran, Gullviva, Liljekonvalj, Lind, Linnea, Lönn, Maskros, Prästkrage, Rönn, Smörblomma, Tall, Tussilago, Vallmo, Vit näckros och Vitsippa. Eleverna får utveckla sin kunskap om olika arter och samband i naturen.

Eleverna läser sakprosatexten på arbetsbladet och svarar därefter på ett antal utredande frågor om innehållet i texten. De tränas i att läsa mellan raderna och att dra slutsatser utifrån olika ledtrådar i texten och att göra egna reflektioner. Dessutom får eleverna träna både sökläsning och läsförståelse.

Stora läs och lär - Blommor och träd i Sverige passar utmärkt för att läggas in på elevernas arbetsschema i svenska eller till klassens undervisning i NO och teknik år 1 - 3. Läromedlet är även lämpligt för specialundervisning för elever med särskilda behov i högre åldrar, samt för nyanlända elever som behöver träna vanligt förekommande ord och ämnesbegrepp.