Förlagets beskrivning

Enligt Lgr 22 och kursplanen i NO ska eleverna arbeta med årstidsväxlingar i naturen, några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider, djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas, samt namn på några vanligt förekommande arter, enkla näringskedjor, samband och kretslopp i naturen.

I Läs och lär - Vilda djur i Sverige får de elever, som kommit lite längre i sin läsutveckling möta 25 sakprosatexter om svenska djur i naturen. Här finns texter om Björn, Bäver, Ekorre, Fjällämmel, Fladdermus, Grävling, Hare, Hasselmus, Havsörn, Hermelin, Huggorm, Igelkott, Kronhjort, Lodjur, Mullvad, Ren, Rådjur, Räv, Snok, Svan, Säl, Uggla, Utter, Varg och Älg.

Barn som lärt sig läsa behöver många tillfällen till lästräning under de tidiga skolåren, för att bli goda läsare. Texterna och illustrationerna i Läs och lär - Vilda djur i Sverige utgår från elevernas egna intressen. De är tänkta att väcka elevernas nyfikenhet och skapa motivation till att läsa.

Eleverna läser texten på arbetsbladet och svarar därefter på frågor om innehållet i texten. De tränar sig på att svara med fullständiga meningar, med stor bokstav och punkt. Eleverna får träna sig på att söka information i texten. Faktatexterna på arbetsbladen behöver inte tas i någon särskild ordning.

Läs och lär - Vilda djur i Sverige passar utmärkt för att läggas in på elevernas arbetsschema i svenska eller till klassens undervisning i NO år 1 - 3. Läromedlet är även lämpligt för specialundervisning för elever med särskilda behov i högre åldrar, samt för nyanlända elever som behöver träna vanligt förekommande ord och ämnesbegrepp.