På SPSM:s webbplats används webbkakor bland annat för att underlätta ditt besök. Webbkakor som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera har redan sparats i din dator.
Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem. Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.
www.adlibris.com -
Aktivitetskorten kan användas som en del i den planerade verksamheten med ett genomtänkt matematiskt innehåll. De kan också användas till spontana aktiviteter du ska kunna rycka ett kort och göra en aktivitet, och veta att det du gör har ett mål som är förankrat i läroplanen.
sica.123ehandel.se -
En trevligt spel för tidig additionsträning och antalsuppfattning 0-6. Samla på nyckelpigor. Den deltagare som fått flest nyckelpigor vinner.
sica.nordiskehandel.cloud -
Rejäla plastknappar i fem färger med 1-5 hål per knapp. Perfekta för att räkna, sortera, stapla och trä. Knapparnas storlek ökar med antalet hål, de med ett hål är minst, de med fem hål störst.
www.outdoorteaching.com -
Matematik är mycket mer än siffror och tal på ett papper. Med förskolebarnen passar det utmärkt att arbeta med språket, grundläggande begrepp, sortering och mönster ute och i lekform.
www.nok.se -
Den här matematikdidaktiska grundboken, Matematikundervisning i förskolan, har fokus på matematik, barns lärande och förskollärarens undervisning.
www.nok.se -
Ett och två – stå på tå är en praktiskt inriktad bok om hur du på ett lekfullt sätt kan introducera matematik för de yngsta barnen i förskolan. Du får hjälp med att upptäcka och utveckla matematiken i förskolans vardag tillsammans med barnen.
www.nok.se -
I bokens första del presenteras huvudområdena i ”Tal, mätning och form” med tonvikt på taluppfattning, geometrisk förståelse, språkförståelse och problemlösning. I bokens andra del finns en samling aktiviteter som kan bidra till barnens matematikutveckling.