Förlagets beskrivning

Fröken Europa är en spännande och lättläst bok om en femteklass som får vara med om en annorlunda Europaresa.
Scener från vardagen i klassrummet blandas med mystiska utflykter i tid och rum - ett inslag i den hemlighetsfulla lärarinnan Evas sätt att undervisa. Fröken Europa är en skönlitterär berättelse som på ett naturligt sätt väver in kunskap om länder i Europa.
Diskussionsfrågor finns att ladda ner fritt.
Med denna bok vann Kerstin Gavander en stor pristävling år 2003 som utlystes av Liber, Läsrörelsen och Lärarförbundet.
Fröken Europa finns inläst hos Inläsningstjänst.

Recensioner
Fröken Europa är riktigt bra. Den är både spännande och lärorik och jag kan tänka mig att de som läser den blir sugna på att lära sig mer om Europa förr och nu. Det är en lättläst bok med lagom långa kapitel. - Ur BTJ:s Böcker, 2004:21

Fakta presenteras oftast i dialog mellan fröken och klassen på ett språk som passar barn i 10-12-årsåldern. Texten kompletteras med tuffa teckningar i färg av Anders Westberg. Boken förverkligar sitt pedagogiska syfte för barn på mellanstadiet på ett bra sätt. - Ur BTJ:s Böcker, 2004:21

Ulrika Johansson på Fridtunaskolan i Linköping:
Så här jobbade vi med "Fröken Europa" i min klass!
Vi började i höstas. Jag har 29 stycken år 5-elever. Jag försökte få klassrumsstämningen lite magisk till första lektionen genom att mörklägga klassrummet, tända ljus och klä mig i långklänning precis som fröken i boken. Runt halsen hade jag en stor, gammal nyckel i blått band.
Varje fredag läste vi högt ur boken och stämningen var väldigt mysig. Barnen var förväntansfulla och extra stilla och koncentrerade. Jag läste högt och eleverna fick följa med i texten eller måla och skriva i en röd ritbok som jag smyckat med en glittrande etikett där barnen fick skriva sitt namn. Många barn gillade att rita och skriva om landet som vi "besökte".
När boken var slut fick eleverna välja var sitt europeiskt land som de ville åka till och sedan fick de själva skriva ett kapitel i samma stil som i "Fröken Europa". Jag tog kopior på elevernas berättelser för de var så härligt fantasifulla att jag ville behålla dem som minnen.
Vi lärde oss mycket om Europa och hade jättetrevliga diskussioner. Det var ett suveränt material att arbeta med och barnen var så stolta och glada när de fick ta hem boken och det röda magiska Europa-häftet. Jättekul!