Förlagets beskrivning

Stavning C, åk 4-6 är i huvudsak inriktade mot att träna stavning. Men om man vill utnyttja texterna i böckerna till att låta eleverna träna läsförståelse, så är detta ett underlag som kan ge stöd i det arbetet. Boken innehåller 15 kapitel, där varje kapitel behandlar ett stavningsmoment. Varje kapitel innehåller fyra sidor. Det finns olika typer av frågor/uppgifter – Hitta svaren i texten, Lista ut svaren med hjälp av texten, Vad tycker du? (som kan vara en utgångspunkt för diskussion av något i klassen) och Extrauppgift (t.ex. skriva en egen fortsättning på bokens text). Stavningsböckerna finns i tre nivåer: A, B och C. Rekommendationen är bok A för åk 4, B för åk 5 och C för åk 6. Men om det är en väldigt stor spridning när det gäller svenskförmågan mellan eleverna, så kan man använda de olika böckerna samtidigt i en elevgrupp. Kapitlen behandlar samma stavningsmoment, oavsett bok. “En eller två konsonanter?” är kapitel 1 i alla tre böcker, “Släktord” är kapitel 2 osv.